ԵՐՎԱՆԴ ՏԵՐ-ՄԻՆԱՍՅԱՆ
ՀՈԴՎԱԾՆԵՐ
ՄԵԾԱՄԱՍՆՈՒԹԵԱՆ ՎՃԻՌԸ
“Եւ նոքա աղաղակէին ամենայն բազմութեամբ
եւ ասէին. բա՛րձ զդա եւ արձակեա՛ մեզ զԲարաբբա.
որ էր վասն խռովութեան իրիք եղելոյ ի քաղաքին
եւ սպանութեան մտեալ ի բանտ”:
Ղուկ. ԻԳ 18-19
Ճշմարտութիւնն ու իրաւունքը բախեցին Կայիափա քահանայապետի դուռը, եւ նա ասաց. “Այսօր չեմ կարող ձեզ լսել, որովհետեւ գործը վերաբերում է մեր եկեղեցական կարգ ու կանոնի կենսական խնդիրներից մէկին: Եթէ այս Յիսուսը յաղթէ, այն ժամանակ եկած կլինի մեր բոլոր օրէնքների ու զոհաբերութիւնների վերջը. այդ պատճառով պէտք է խնդիրը գործնական կերպով վճռել. Նա պիտի մեռնի, որպէս զի ամբողջ ժողովուրդը չփչանայ”: Եւ երբ ժողովրդի այս ազատարարը այսպէս խօսեց, ճշմարտութիւնն ու իրաւունքը գնացին Պիղատոսի մօտ՝ տեսնելու, թէ նա ինչ վճիռ կտայ: Նա ասաց “Ի՞նչ է ճշմարտութիւնը”. եւ “Ես անմեղ եմ այս արդարի արիւնից”: Բայց, այնուամենայնիւ, Պիղատոսն էլ յանձնեց նրան խաչուելու, որովհետեւ նա էլ այդ համարեց ամենագործնականը:
Ով որ ապացուցանել է կամենում, թէ հոգեւոր եւ աշխարհիկ իշխանները շատ անգամ վճիռ են տալիս խիստ սովորական եւ մարդկային տեսակէտներով առաջնորդուելով, այդպիսին թող օրինակ բերէ միայն Կայիափային եւ Պիղատոսին: Յաճախ գլուխն է անպէտքացած լինում, եւ այդ պատճառով մարդիկ արմատին են դիմում. հարցնում են ամբոխի, մեծամասնութեան կարծիքը: Յոյս ունին այնտեղ մի առողջ զգացումն գտնել ճշմարտութեան ու արդարութեան համար: Անհատները կարող են սխալուել, ասում են մարդիկ այդպիսի դէպքերում, բայց մասսան իւր մութ ձգտումների մէջ գիտակից է ուղիղ ճանապարհին: Բազմութեան համար ոգեւորուելով ապա ասում են՝ ժողովրդի ձայնը Աստուծոյ ձայնն է, “Ձայն բազմաց ձայն Աստուծոյ”:
Ապա մի տեսէ՛ք Երուսաղէմի բազմութիւնը. նա փոփոխական է, ինչպէս մարտ ամսի եղանակը: Կիւրակէ օրը նոքա թռչկոտում էին Գալիլիացի մարգարէի շուրջը, ծառերից ճիւղեր էին կտրատում, վերարկուներն էին փռում ճանապարհի վրայ, ովսաննա՜ էին կանչում եւ արբած էին Մեսիայի գալստեամբ: Այնուհետեւ մի երկու օր բազմութիւնը չէր երեւում. Յիսուսը մաքրեց տաճարը՝ խարազանը ձեռքին, եւ եօթնապատիկ վա՜յ կարդաց փարիսեցիների ու դպիրների գլխին. Նա խօսեց սուրբ քաղաքի կործանման մասին եւ առհասարակ այնպէս դառն ու սուր էին Նրա խօսքերը խաբեբայութեան, ստութեան ու կեղծաւորութեան դէմ կռիւ մղելիս, որ շատ անդորր հոգիների համար անտանելի դարձաւ Նա: Մէկը միւսի յետեւից գաղտնի կերպով ամաչել սկսեցին, որ մի այդպիսի մարդու ովսաննա՜ են կանչել. եւ հազիւ մի քանի օր անցած՝ բազմութիւնն արդէն Նրան հակառակ էր: Ուրբաթ օրը ամբողջ խուժանը բղաւում էր. “Կորչի Նազովրեցին”:
Չի կարելի ասել, թէ այդ ամբոխը կազմուած էր առանձնապէս վատ մարդկանցից. նոքա Երուսաղէմի գործաւորներն ու բանուորներն էին՝ դերձակ, բրուտ, կտաւ գործող, առեւտրական ու աղքատ: Բոլորն էլ փափուկ մոմի նման. գալիս է քամին արեւելքից, նրանց նաւը շարժւում է դէպի արեւմուտք եւ ընդհակառակը: Այսօր փչում են քահանայապետներն ու դպիրները, եւ նրանց փչածի համեմատ գոչում է մասսան. “Խաչե՛լ, խաչե՛լ”:
Այդպիսի մեծամտութիւնը նման է ալեկոծուած ծովի, որ իւր զոհն է պահանջում. մէկը պիտի ընկնի, իսկ միւսը դառնայ օրուայ հերոսը: Կեցցէներով է ընդունւում ազատ արձակուած յեղափոխական Բարաբբասը: Թէեւ նրա ձեռքերն արիւնոտ են, բայց այժմ մոռացուած է ամեն ինչ. այժմ բոլորն էլ խնդրում են այն մարդու համար, որից շատ քիչ ժամանակ առաջ վախենում էին ինչպէս ոչխարը գայլից: Կեցցէ՛ Բարաբբասը. կորչի՛ Յիսուսը. կեցցէ՛ մարդասպանը, մեռնի՛ Փրկիչը. ապրի՛ սպանողը, ի խա՛չ անմեղը. ապրի՛ արիւնոտ մարդը, կորչի՛ հաշտարարը: Ահա՛ այն Ուրբաթ օրուայ բազմութիւնը:
Իրաւունք չունի՞ առաքեալը՝ ոչ մի տարբերութիւն չկայ, բոլորն էլ մեղաւորներ են:
Թէ՞ այսօր աւելի լաւ կլինէր: Եթէ Յիսուսը գար, ինչպէ՞ս կընդունէին նրան հոգեւոր ատեանները, իրաւաբաններն ու դատաւորները, կուսակցութիւններն ու բազմութիւնը: Ինչպէ՞ս կընդունէինք մենք նրան՝ Հզօրին:
ԿՐՕՆԱԿԱՆ ՃՇՄԱՐՏՈՒԹԻՒՆԸ
(փոխառութիւն Նաումանից)
Ծերութեան հասակում մարդիկ ճշմարտութեան մասին ուրիշ տեսակ են մտածում, քան երիտասարդ ժամանակ: Հազիւ պատահի մէկը, որ ծերութեան հասակում նոյն իդէալներն ու աշխարհայեացքն ունենայ, ինչ որ պատանեկութեան հասակում: Մարդը ծիծաղում է յաճախ իւր անցեալի վերայ եւ հարցնում ինքն իրան. “Ի՞նչ է ճշմարտութիւնը”: Ճշմարի՛տ, ի՞նչ է այն: Վարդապետութի՞ւն է, ուղղութի՞ւն, ի՞նչ է այն: Այնպիսի բա՞ն է, որ միշտ փնտրում ես եւ չես գտնում, թէ մի երա՞զ է այն:
Փիլիսոփաները յաջորդում են միմեանց: Ամէն մէկը հաստատում է, թէ իւր նախորդը ճշմարտութիւնը չէր գտել: Նա ջնջում է տախտակից իւր նախորդի պատկերը, որ այնքա՜ն ջանքերով դրոշմուած էր այնտեղ եւ նորա փոխարէն իւրն է նկարում, բայց դեռ եւս նորա նկարելու ժամանակ, յետին նստարանների վերայ նստած երիտասարդները ծիծաղում են այդ ճշմարտութեան վերայ եւ անուանում են այն ծերացած վարպետի ուղեղի ցնորք: Յոգնած եւ ջարդուած տուն է գնում նա, պառկում է իւր սենեակում եւ մեռնում: Նա երկար մտածել էր եւ շատ բան գտել, բայց նորագոյն ճշմարտութիւնը իւր հակառակորդների աշակերտների կողմից փառաբանւում է արդէն:
Եկեղեցիները հետեւում են միմեանց, եւ իւրաքանչիւրն ասում է, թէ ինքն է ճշմարիտ: Աբեսինիայի քրիստոնեաները, Բաղդադի նեստորականները, Արեւելքի ուղղափառ վանականները, Հռովմի պապերը, լուտերականները, տիեզերական ժողովները, ամենքն էլ քարոզում են առանձին-առանձին, թէ նզովուած է նա, ով տարբեր է ուսուցանում, քան իրենք: Նոքա քարոզում են այնպիսի մտքեր, որոնցով լցուած է նոցա գլուխն ու սիրտը, եւ որովհետեւ այդ մտքերը թանկ են նրանց համար, կարծում են, թէ միակ մտքերն են, որ կարող են գոյութիւն ունենալ: Բայց Եկեղեցու պատմութիւնը ամէն մէկին իւր տեղն ու արժէքն է տալիս: Իւրաքանչիւրը նրանցից ունէր ճշմարտութեան մի մասը, բայց այդ ճշմարտութիւնը չէր ամբողջովին:
Վարդապետական-դաւանական նախադասութիւնները չեն ճշմարտութիւնը, այլ Եկեղեցին, մի միտք, որ էական էր հին Եկեղեցու գաղափարների մէջ: Վարդապետութեան ձեւակերպութիւնները փոփոխական են, բայց այդ փոփոխական երեւոյթի մէջ կայ մի մնայուն բան, ճշմարտութիւնը: Եկեղեցին ճշմարտութիւն է, նա չի սխալւում, չի տատանւում, նա լուսաւորուած է Ս. Հոգւով: Եկեղեցին ճշմարիտ եւ ուղիղ ճանապարհի ապահովութիւնն է. արտաքոյ Եկեղեցու չիք փրկութիւն: Յաճախ այս միտքը քարոզւում է ամենայն եռանդով եւ ջերմեռանդութեամբ, հարիւր հազարաւորներ զօրանում են այն հաւատով, թէ Եկեղեցին ճշմարտութիւն է, բայց եւ այնպէս հաւանելի չէ, որովհետեւ որտե՞ղ է այն Եկեղեցին, որն այդքան մեծ նշանակութիւն ունի. նա արդեօք Հռովմո՞ւմն է՝ Լեւոն Ժ-ի՞, թէ՞ Աղէքսանդր Զ-ի կառավարութեան ժամանակ: Ո՛չ, Եկեղեցիներն էլ մարդկային գիւտեր են եւ անցաւորութեան ու փոփոխականութեան ենթակայ: Ով ճշմարտութիւնն է կամենում որոնել, պէտք է հասնի մինչեւ սրբազան գետի ակունքները՝ մինչեւ Յիսուս Քրիստոսին:
Յիսուս ասում է. “Ես եմ ճշմարտութիւնը”: Այս խօսքի մէջ մեծ խորհուրդ կայ: Նա մի ճեղքուած, խորտակուած, բազմամաս անձնաւորութիւն չէ, ինչպէս մենք, միւս մարդիկս, Նա իւր մէջ մի է եւ պայծառ, որովհետեւ Նա մի է եւ անբաժան Աստուծոյ հետ: Նա գնում է իւր ճանապարհով առանց երկրորդական ցանկութիւնների, առանց եսականութեան: Նորա անձնուիրութիւնը յստակ է, նոյն իսկ խաչի վերայ Նա չի զանազանւում իւր անցեալից, Նա ճշմարիտ է մինչեւ խորքը, ճշմարիտ մինչեւ ի մահ: Ոչինչ արուեստական չէ Նորա մէջ, ընդօրինակուած, ճարտարամտութեամբ ծրագրուած: Նա վեր է բոլորից իւր ազատութեամբ: Նա պայծառ երկնքի թափանցկութիւնն ունի եւ ճառագայթող լոյսի ազատութիւնը: Նա հին սուրբերից չէ, որոնք եպիսկոպոսական խոյր են կրում եւ մեծ ու ծանր գրքեր ունին իրենց ձեռքին, Նա ուսումնական չէ, այլ Աստծուց բղխած՝ անմիջապէս յաւիտենականութիւնից, անանց իւր տպաւորութեամբ, բոլոր ժամանակների Փրկիչը, հոգիների առաջնորդը, յաւիտենական առաքինութեան աստուածային մարմնացումը: Մեր սրտերը Նորա հետ են կապուած, եւ եթէ ժամանակի բոլոր փոփոխական ճշմարտութիւնները մեզ դառնացնում են, նայում ենք Նորան եւ ասում. “Դո՛ւ ես ճշմարտութիւնը”: